BEIAARDCONCERT Esther Schopman Zondag 10 augustus 2025 van 20.00-21.00 uur | ||||||
PROGRAMMA | ||||||
Echo's in Brons een eerbetoon aan twaalf vrouwelijke componisten door de eeuwen heen | ||||||
1. | Per la più vaga e bella (the shepherd's aria) | Francesca Caccini (1587-ca. 1637) | ||||
2. | Che si può fare? (uit: Arie e voce sola op. 8) | Barbara Strozzi (1619-1677) | ||||
3. | Sonate VI (uit: six lessons for harpsichord) | Elisabeta de Gambarini (1731-1765) | ||||
4. | Andante con moto (uit: Piano sonata op. 3, nr. 2) | Belle van Zuylen (1740-1805) | ||||
5. | Etude for piano nr. 13 | Hélène de Montgeroult (1764-1836) | ||||
6. | Three piano preludes | Clara Schumann (1819-1896) | ||||
7. | Madonna-kindje, op. 54 | Catharina van Rennes (1858-1940) | ||||
8. | a. Allegretto for organ b. A pleasant thought for organ c. Sketches in Sepia for piano | Florence Price (1887-1953) | ||||
9. | Soliloquy | Jean Miller (1916-1964) | ||||
10. | The Rhythm of Mother Earth | Joke Brandsma (1959-2017) | ||||
11. | Dance of Dreams | Liesbeth Janssens (geb. 1971) | ||||
12. | Flowers | Miley Cyrus (geb. 1992) | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Bewerkingen: Esther Schopman [1] Jennifer Lory-Moran [2] Luc Rombouts [3] [4] [5] [8c] Tiffany Ng [6] [8a] [8b] Leen 't Hart [7] Joey Brink [12] |
Esther Schopman is een Enschedese beiaardier met een grote passie voor klokken. In 1988 werd ze al in de eerste week van haar studie Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente (UT) betoverd door de klanken van de CampusBeiaard. Die fascinatie heeft haar sindsdien niet meer losgelaten. Na haar afstuderen vervolgde ze haar academische pad met een promotieonderzoek in de Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Na het behalen van haar doctoraat keerde ze in 1998 terug naar de UT als docent en onderzoeker - én hervatte ze het bespelen van het carillon. In 2018 werd Esther benoemd tot stadsbeiaardier van Enschede. Sinds 2020 combineert ze deze rol met die van campusbeiaardier aan de UT, waar ze zowel de klokken bespeelt als studenten beiaardles geeft. Ook is ze artistiek leider van de beiaardreeks Ver van mijn Bed, een muzikaal-artistiek project dat conflicten in de wereld vanuit een muzikaal perspectief belicht. Samen met Hylke Banning vormt ze het beiaardduo Hemmel & Eerde. Esther is tevens voorzitter van Stichting De Twentse Beiaard en de Campus Beiaard Kring, en medeoprichter van de Stichting Enschedese Carillons. Met haar werk wil Esther de carillons van Enschede op de kaart zetten en het publiek betrekken bij dit klinkende immateriële erfgoed. Ze doet dat op allerlei manieren: door verzoeknummers te spelen, samen te werken met andere musici, educatieve projecten te ontwikkelen, rondleidingen naar de klokken van het StadsCarillon van Enschede te geven, compositiewedstrijden te organiseren voor het automatische speelwerk en deel te nemen aan evenementen op lokaal, regionaal en (inter)nationaal niveau. Sinds 2006 werkt Esther bij ArtEZ University of the Arts, op dit moment als coördinator, onderzoeker en coach bij de masteropleidingen Muziek. Binnen het platform Sound City begeleidt ze masterstudenten bij artistiek onderzoek rond maatschappelijke thema's, in nauwe samenwerking met organisaties in het sociale domein. In haar eigen projecten onderzoekt ze nieuwe vormen van publieksinteractie en participatie. |
![]() |